måndag 9 januari 2017

CONFESSION - OM TRANSPARENS

Ibland kommer det krypande en känsla. Det känns som att jag låtsas bry mig om miljön och låtsas vilja göra en skillnad. Att miljömedvetenheten bara är ett svepskäl för att få lägga upp bilder på mig själv och få likes.

Det händer att jag går in på H&M eller Monki och köper något där. Det händer. Inte så ofta numera, men det händer. Och jag känner mig som en dålig människa direkt. Jag vill inte gå ut med var kläderna är från på min instagram för jag vill inte verka falsk. Men samtidigt är det ju det som gör det falskt, att inte vara transparent med brister och förbättringssidor hos mig själv.

Jag vill inte bara visa perfektion eller bara rätt. Det är inte så verkligheten ser ut och jag brottas mycket med det då jag lägger ut bilder, för samtidigt är det läskigt och svårt att erkänna att jag inte är så pass bra som jag önskar att jag var. Verkligheten är svår, samhället är skapat så att det ska vara svårt för oss att göra rätt val och det finns knappt några rätt val inom klädkonsumtion! Samhället matar oss reklamer ständigt och vi påverkas, vare sig vi vill eller inte. Instagram och bloggar är många bara en annan typ av reklam. Det är svårt att inte vilja köpa kläder på budgetkedjorna när du är student och allt du tycker är fint och billigt finns lättillgängligt där inne. Därför tänker jag att min instagram skulle kunna vara på samma sätt, fast tvärtom! Alltså att en påverkas av min instagram, att vilja köpa mer second hand eller åtminstone blir lite inspirerad. Kanske det påverkar på det viset att mina följare börjar fundera kring sina konsumtionsvanor. Det är svårt att säga vad det faktiskt leder till, men jag vill tro att det gör något bra.

Vad en kan försöka göra, och som jag verkligen försöker hålla mig till är att bara köpa det jag verkligen vill ha ifall jag ska handla från en affär som inte säljer så bra saker, och tänka efter många gånger innan jag köper ett plagg. Det gör troligtvis att du kommer ta bättre hand om plagget för att du tycker om det väldigt mycket, och att du i slutändan köper färre saker. Det blir en mer kvalitativ garderob!

Här kommer några bilder på mig i kläder från diverse budgetkedjor:

Dessa jeansen är från Monki och jag älskar katter! Köpte dem för någon månad sedan (på black friday, jag veeet vad hemskt), Jag har iallafall använt dem supermycket och älskar dem!

Både tröjan och byxorna är från Monki. Byxorna är ganska tunna och därför lite svåra att använda nu på vintern, men har en väldigt fin rostorange färg och ett fint kostymfall! Tröjan är ju bara så 70s att den var ett måste! 

Vit t-shirt från monki (väldigt bra att ha under second handklänningar!) och H&M 70talsjeans som jag sytt in lite för att få en mer tajt passform över låren. Använder dem extremt mycket nu i vinter. Så bekväma och varma!

Detta är ju en lite dålig bild, men linnet är från Zara, dock en present jag fått! Till det har jag mina svarta jeans som jag sällan tar kort med då jag egentligen tycker att svarta jeans är lite tråkigt plagg. De är från Monki iallafall! 

Denna blus är från Zara. Jag kommer inte ihåg när jag köpte den, men den har hängt med länge iallafall. Tycker den är superfin och har den gärna på fest!


Både tröjan och kjolen är från Monki. Kjolen köpte jag för över tre år sedan då jag bodde i Paris. Den har en sån fin form men känner mig inte alltid som jag i den. Plus lite tajt i midjan, inte superbekvämt! Tröjan köpte jag nog i våras eller tidig sommar på grund av färgen. Den är liksom den finaste mörkturkosa ni kan tänka er och går fantastiskt ihop med orange och rostrött (som är lite av favoritfärgerna!)

Byxorna köpte jag senast jag var i Frankrike. De är från C&A och i princip som ett par långkalsonger med bakfickor. Jättebekväma och jag tar gärna på mig dem dagar då jag har mensvärk! Resten av outfiten är second hand!


Återigen de rostorangea kostymaktiga byxorna från Monki.Resten av outfiten är second hand. 

Jeanskjol från H&M och halvpolo från Bikbok. Tröjan har jag använt extremt mycket, tyvärr börjar den bli lite sladdrig. Dålig kvalitet. Ska inte köpa från Bikbok igen så att säga.

Denna FANTASTISKA klänning köpte jag också när jag bodde i Paris för tre år sedan på H&M. Har väl haft på mig den en 2-3 gånger kanske, men ångrar inte köpet en sekund. Den är så himla vacker. Den har ofta fått hänga på en galge i rummet som en slags inredning. Tror det är dags för det igen ! 

Godisbikini från H&M. Vem behöver inte en godisbikini?? (plus, lite svårt med bikinisar från second hand...)

Not Your Bae-baddräkt från H&M. Alltså bästa baddräkten!! Ångrar EJ.

Ett set från H&M. Har mest använt byxorna för att toppen är lite svår. Kan liksom inte lyfta armarna i den. Och inte ha på en kofta ifall det är kallt. Men gillar den jättemycket och gillar att bära set. MER SET till folket!

Detta är också en fantastisk klänning från H&M som jag köpte någon gång i våras. Den är ljusblå, jättemjuk och har en helt fantastisk rygg. Bästa klänningen någonsin. Längtar tills det blir sommar igen och min favoritfärg åter kan bli ljusblå. 

Sådär. Det var de jag hittade. Inte supermycket ändå.. Och jag gillar de flesta av kläderna väldigt mycket. Det är nog helt okej. Confession is made. 



2 kommentarer:

  1. I also occasionally buy from the high street. Monki once a year, new look, Dorothy Perkins, select and Krisp every so often. An item here and there. I refuse Primark for the last few years. The only online shop I buy from is yesstyle which is Korean fashion and I can't find anywhere here. Apart from that I cut it down considerably. I understand that sometimes we fall off the bandwagon but we're on,y human! I love those burnt orange trousers from monki, just hat I'm looking for



    https://retrocasual.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. I'ts nice to hear I'm not the only one falling for it sometimes, but also nice to know that you think about it too. That you are aware. It is really difficult to know how to handle these thoughts sometimes!
      Yes, I love the pants from Monki too! :D

      Radera

kommentarsformulär?