söndag 15 januari 2017

SATURDAY IN STOCKHOLM

I lördags var jag i Stockholm för att först träffa gamla vänner och för att sen gå på en slags fest / öppet evenemang / exhibition kind of thing på Moderna Museét.

Här är lite bilder!



Först mötte jag upp Isabelle på Hötorget. Vi gick till Vetekatten för att vänta in Emma. Det blev cappucinos för oss alla, med kardemumma- och kanelbullar! (Älska fika)


Jag och Emma sa hej då till Isabelle, och vi fortsatte mot Hermans för en vegansk superlunch. Tog tydligen inga foton inne på Hermans, men utanför såg jag detta träd med videkissar på, blev chockad! Videkissar kommer väl mycket senare???? hashtag climatchangeisreal....



Efter lunchen med Emma mötte jag upp andra vänner som gått samma kurs som jag (hållbar utveckling A) under hösten. Vi skulle på ett event på Moderna Museét som hette Acclimatize. Det var ett event som skulle undersöka hur kreativitet och konst kan inspirera till att skapa en mer hållbar framtid. Det var olika framträdanden, panelsamtal och workshops. Vi gjorde dessa masker!




Det fanns inga programblad, så det var svårt att hänga med i vad som hände. Detta var något slags dans/scenframträdande som avslutades med att en man låg och skrek fasansfullt på golvet. Det gav mig tyvärr inte jättemycket. 







Men att hänga i shoppen var kul!
Jag hade på mig en ny favorittröja jag hittade på Röda Korset förra veckan. Älskar färgen! Och ett par jättegamla jeans som jag hittade på en loppmarknad i Berlin när vi tågluffade efter studenten.

Det var en bra lördag i Stockholm. Jag hänger inte där jätteofta, även fast det är nära. Kanske får försöka bli lite bättre på det. Fast jag älskar Uppsala.

Om eventet på Moderna är väl det samlade intrycket intressant, konstigt, svårt, förvirrande och rätt kul. Drar mig ofta för att gå på sådana event då jag får känslan av att inte höra till, eller att det känns läskigt liksom. Det är väl ett problem då det kommer till konst ibland, att det faktiskt kan bli exkluderande. Jag tror att konst kan ha olika effekter, men att ifall syftet är att bjuda in till ett samtal om miljö och vilja påverka, bör en kanske satsa på att förklara lite tydligare, möjligtvis med ett programblad. Det är liksom trist att gå från ett event och känna sig lite trög. Jag hoppas att det inte var det som var tanken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentarsformulär?